Wednesday, September 20, 2023

NOVOMEŠKI ODGOVORI: MARIJA RUS, prostovoljka

Marija je z vrha grmskega griča, a s psičko vandra po celem mestu. Je zakladnica zgodb in ena tistih meščank, ni jih preveč, ki se trudi skrbeti za mesto - tudi s prostovoljstvom pri Rdečem križu in s širjenjem vrednot borčevstva. Kalila se je trdo, v od staršev oddaljenem, a vendarle odličnem okolju posvojenega doma. Komaj devetletna je prišla živet k stricu v Novo mesto, k velikemu meščanu Janku Jarcu, s tem pa tudi v družbo tedaj najbolj krasnih mestnih intelektualcev. Ti so predano skrbeli za mesto. Kakor sedaj na svoj način Marija.


Kdo vam je izbral ime in zakaj takšno?
Jaz sem Rus Marija, rojena Doltar, vsi ki me pa dobro poznajo, me kličejo Minka. Sem potomka Doltarjeve družine iz Črnomlja. Ko so me prinesli domov od krsta, se je oglasil nekdo, menda ded, in vprašal, zakaj sem marija, in da naj bom raje Minka, saj je Marija vsaka.

Kje živite?
V hiši tiskarja Krajca na Grmu.

Kje bi radi živeli?
Celo življenje sem iskala dom. Nikdar nisem bila prav rada v mestu, a zadnjih nekaj let sem presrečna, da sem vseeno vztrajala in da sem sedaj, kjer sem - na Grmu.

Kje pa bi bili zdajle najraje?
Tukaj.

Vaš najljubši delček Novega mesta in njegove okolice?
Poleg Grma mi je všeč sedanji Glavni trg. 

Od kje je za vas najlepši pogled na Novo mesto?
Z Marofa, posebej z območja nekdanje kmetije.

Kateri je vaš najzgodnejši prijeten spomin v zvezi z Novim mestom?
Najprijetnejši spomin, vsakokrat, je povezan s pionirskimi brigadami, s katero smo gradili igrišče za športno dvorano Marof. Tedaj sem prvič naredila kaj koristnega za mesto. Druga stvar pa je bila, da smo dobili tam sendvič s črnim kruhom, tirolsko salamo in nekaj srbske solate - in tega se tudi spomnim.

Kaj pogrešate iz novomeške preteklosti?
Želim si predvsem več znanja o preteklosti mesta, globljih razmislekov o preteklem dogajanju.

Kaj si želite v novomeški prihodnosti?
Več urejenih sprehajalnih poti, pa tudi zunanjih prostorov za druženje mladih in družin. Nasploh si želim, da bi bilo mesto dobro za mlade.

Kakšen nasvet bi dali tujcu-turistu, ki prihaja v Novo mesto?
Najprej bi jim povedala za kamp za prikolice, rada bi jim pokazala grad, kapelo Božjega groba, rada bi jim predstavila frančiškane, glasbeno šolo in nekdanjo gimnazijo, pa Ljubljanska vrata s knjižnico in spominskim parkom ter začetkom Krke. Pa seveda Glavni trg ter številne osebnosti.

Kateri kulturni dogodek v Novem mestu vas je v zadnjem letu najbolj navdušil ali navdahnil?
Nisem je še uspela videti, a me je vseeno navdahnila opera Julija - kot velik projekt z Novomeščani v glavnih vlogah.

Kateri je po vašem mnenju najbolj zanemarjen del Novega mesta?
Denimo avtobusna postaj.

Kaj Novomeščani premalo cenijo?
Žalosti me, da se ne znajo vživeti v staro mestno jedro - vsaj toliko, da bi ga redno obiskovali.

Kaj Novomeščani preveč cenijo?
Da se gnetejo po velikih trgovskih centrih. 

Kakšen je vaš življenjski motto?
Delaj dobro zase in za druge.

Kakšen bi moral biti življenjski motto Novega mesta?
Novo mesto je mesto, ki ga je treba živeti. Za osebnostni razvoj človeka mesto nudi precej.

Kaj ste si kot otrok želeli postati, ko boste »veliki«?
Nič.

V katerem času/obdobju bi najraje živeli?
Sedanjost. Rada pa bi, da bi bila prihodnost lepa tudi za naše, otroke, vnuke.

Kaj je vaše najljubše početje?
Urejanje zelenjavnega in okrasnega vrta ob hiši. Pa nekaj dobrega narediti za člane organizacije, ki jo vodim, torej za borce NOB in njih naslednike v vrednotah.

O čem se najraje pogovarjate?
O politiki in gospodarstvu, posebej s sosedo Manjo.

Kaj vam naredi popoln dan?
Ko sem prijetno utrujena, ko imam dan s kakim rezultatom.

V čem znate pretiravati?
Morda v tem, da preveč zahtevam od svojih otrok in tudi vnukov. In v tem, da se mi ne da dopovedati, da se kaj ne da narediti.

Če bi lahko, katera žival bi bili najraje?
Kuža ali mačka s Trdinove ulice.

Kaj ste po horoskopu?
Lev.

Kaj bi se najraje naučili?
Pogovorne angleščine.

Kateri talent bi imeli najraje?
Gradbeniški.

Katero supermoč bi imeli najraje?
Da bi pričarala, da bi bilo življenje dobro za vse ljudi.

Kateri obrok je za vas najljubši?
Kosilo.

Katera je vaša najljubša beseda?
Bolj cel pozdrav: Adijo, pa vse dobro ti želim.

Najbolj in najmanj priljubljen predmet v šoli?
Najbolj sta me pritegnila matematika in zemljepis, najmanj pa tuji jezik.

Kaj bi danes svetovali sebi pri osemnajstih letih?
Da naj grem živeti v Avstralijo. Nekoč sem imela možnost, ne pa poguma.

Kje se vidite čez pet let?
Nekje na Trdinovi.

Najboljša/najljubša knjiga, ki ste jo prebrali?
Ta hip jo ponovno berem: Tebi, moja Dolores. Govori o srčnosti, človekoljubju, trpljenju, in o tem, da lahko človeka lepo osrečiš z besedo, z dotikom, z naklonjenostjo.

Vaša najljubša risanka?
Tom in Jerry.

Vaša najljubša barva?
Modra. Pa tudi zelena.

Vaš najljubši vonj?
Jasmin. Imam ga na vrtu.

Vaša najljubša roža?
Gladiola.

Najljubša sladkarija?
Jabolčni zavitek.

Najljubši glasbenik/skupina?
Resna glasba. Rada imam Straussa, prav zaživim ob novoletnem koncertu.

Najljubši letni čas?
Poletje.

Noč ali dan?
Dan.

Sladko ali slano?
Raje slano.

Kava ali čaj?
Kava.

Pes ali mačka?
Imam ene in druge - v več različicah.

V čem ste najraje oblečeni?
Sproščeno.

Kaj vas nasmeji?
Dobra šala, pa ne vulgarna. Anekdote.

Kaj vas užalosti?
Trpljenje in nemoč ljudi.

Najpomembnejše, kar so vas naučili starši?
Stric Janko je bil dolga leta moja mama in moj profesor in dejal mi je, da naj se učim in učim in da mi lahko vse vzamejo, ne morejo pa vzeti znanja.

Kateri je najboljši nasvet, ki ste ga kdaj dobili?
Punca, veliko daj otrokom in veliko zahtevaj od otrok. Tudi to je bil stričev nasvet.

Katera je vam najljubša človeška lastnost?
Dostojanstvo. Dostopnost. Odprtost.

Za kateri športni klub navijate s srcem?
Za novomeške košarkaše.

Kako in kje se rekreirate?
S sprehodi ob Krki in potokih z mojo psičko. Pa tudi po raznih pohodniških poteh, ne pa več v visokogorju.

Katera je vaša najljubša jed in pijača?
Špricer s prosto potico.

Kakšen je vaš odnos do cvička?
Ga cenim, ampak raje pa imam štajerska nekisla, bela vina.

Katera menite, da je vaša najbolj opažena značilnost?
Zgovornost.

Kaj (ali kdo) vas je najbolj zaznamovalo v življenju?
Stric prof. Janko Jarc, s katerim sem živela od svojega devetega leta.

Kaj vam je bilo v življenju najtežje narediti?
Najtežje mi je bilo ločiti se.

Za kaj v svojem življenju ste najbolj hvaležni?
Da sem uspela v poklicu in da sem imela tako zaposlitev, ki sem jo z dušo in srcem opravljala.

Kje ste bili nazadnje na počitnicah?
Lastovo.

Katero je vaše najljubše tuje mesto? Zakaj?
Od vsega, kar sem doživela, je vendarle najbolj poseben in nepozaben New York, s svojo raznolikostjo, vrvežem, velikostjo, ...

Kam bi najraje povabili svojega prijatelja na večerjo v Novem mestu ali okolici?
Oštarija Rudolfswert.

Kako sami pripomorete k čistejšemu okolju v mestu?
Urejam mestno brežino.

5 vaših najljubših Novomeščanov?
Ria Bačer, Sergej Thorzevsky, Božidar in Tatjana Jakac, Slavko Dokl, dr. Miha Japelj, Bogdan Osolnik.

5 po vašem mnenju danes ali v zgodovini najpomembnejših Novomeščanov?
Boris Andrijanič, Marjan Mušič, Božidar Jakac, Marijan Kozina.

Po čem je po vašem mnenju Novo mesto v Sloveniji najbolj znano?
Za moj pogled po arheologiji in muzejskih aktivnostih, sicer pa po industriji.

Kaj bi Novemu mestu najbolj pomagalo pri razvoju?
Recimo, da tretja razvojna os.

Na kateri svoj dosežek v zadnjem letu dni ste najbolj ponosni?
Najbolj sem ponosna, da sem zdrava.

Na kateri dosežek Novega mesta v zadnjem letu dni ste najbolj ponosni?
Na odprtje Glavnega trga.


No comments:

Post a Comment