Wednesday, September 20, 2023

NOVOMEŠKI ODGOVORI: LIDIJA JEŽ, novinarka

Lidija Ljubi besede. Rada jih bere, jim prisluhne, ko so melodične, številne zapiše. Novinarsko jasno opaža, da je življenje prepolno zapisa vrednih zgodb. Niso pa to le zgodbe o lepih, prijaznih, pogumnih in razumnih življenjih, pač pa Lidija v svojem bogatem novinarskem delu postavlja na vidna mesta tudi trpeča, prehitro ustrojena življenja, ki potrebujejo soljudi in solidarnost, izpostavlja tako zgodbe tistih, ki migrirajo iz nevzdržnih, razčlovečenih držav, kot tistih, ki migrirajo iz okolja socialne varnosti. Tok enih in drugih je očitno neusahljiv. Ob tem pa Lidija neguje tudi odgovornosti do svojega ceha in pišočih kolegov in kolegic.


Kdo vam je izbral ime in zakaj takšno?
Ime mi je izbrala stara mama in sicer po junakinji neke zgodbe, ki jo je navdušila. Tako mi je povedala mama.

Kje živite?
Živim v Novem mestu, kjer sem tudi rojena.

Kje bi radi živeli?
Ne morem si predstavljati, da bi živela kje drugje, kot v Novem mestu. V mladosti sem imela sicer nekaj idej, kam vse bi se preselila ( moja prijateljica Biba, na primer, živi na Japonskem), sedaj pa sem vesela, da sem se preselila le z levega na desni breg Krke.

Kje pa bi bili zdajle najraje?
Pravkar sem se vrnila iz Ljubljane, zato sem zelo vesela, da lahko pijem kavo in pišem kar na našem sončnem balkonu. Kar pa ne pomeni, da sem zapečkarica; rada “ skočim” na morje, ali pa na sneg, ali pa v Trst in še marsikam …

Vaš najljubši delček Novega mesta in njegove okolice?
Nimam enega samega najlubšega delčka mesta in okolice in tudi najslabšega ne.

Od kje je za vas najlepši pogled na Novo mesto?
Veliko čudovitih pogledov je, še zlasti z Marofa, pa z Grma, pa s kandijskega mostu… Pa tudi iz moje sobe imam enega najlepših in najbolj fotogeničnih pogledov na Novo mesto, saj vidim Breg, kapitelj in Krko.

Kateri je vaš najzgodnejši prijeten spomin v zvezi z Novim mestom?
Med prve najlepše otroške spomine se mi je vtisnila slaščičarna gospel Lenardič z najboljšimi kremšnitami, išlerji, šamrolami, tortami in vanilij sladoledom. Rada pa se spomnim tudi nedeljskih lutkovnih predstav ze predšolske otroke. Pripravljali so jih dijaki učiteljišča, sodeloval pa je tudi njihov, kasneje pa tudi moj profesor fizike, prof. Dušan Modic

Kaj pogrešate iz novomeške preteklosti?
Marsikaj – tudi majhne trgovinice v mestu z vsesortno robo- od železnine do klobukov.

Kaj si želite v novomeški prihodnosti?
Mesto, polno zadovoljnih ljudi.

Kateri je najbolj romantičen predel v Novem mestu?
Spomladi Ragov log, poleti Loka, jeseni Marof , pozimi - ko ali če sneži – kapitelj.

Kakšen nasvet bi dali tujcu-turistu, ki prihaja v Novo mesto?
Naj si ogleda mesto s turističnim vodnikom, potem pa si naj vzame čas in posedi ob Krki ali v katerem od lokalov na Glavem trgu ter poklepeta z domačini.

Kateri kulturni dogodek v Novem mestu vas je v zadnjem letu najbolj navdušil ali navdahnil?
Mnoge predstave ATP, mnogi glasbeni nastopi od zborov do koncertov in opere in vedno znova Gogini poletni večeri, vključno z zanimivimi gosti.

V katere novomeške trgovine najraje zahajate?
V najbližjo.

Kateri so vaši najljubši novomeški gostinski kotički?
Različni, - s prijateljicama iz mladostni se dobivamo v Čajarni, ob naključnih srečanjih s prjatelji in znanci pa si privoščimo kavo ali sok v katerem od lokalov na Glavnem trgu; tudi pri mojem sosedu, ki ima lokal Pri vodnjaku.

Kateri je po vašem mnenju najbolj zanemarjen del Novega mesta?
Mesto je zelo lepo in ne morem reči, da je kakšen cel del zanemarjen; so pa malenkosti, ki kazijo celoten vtis. Marsikje se najde kakšna podrtija, pa načete stopnice, vegaste poti ipd.

Kaj Novomeščani premalo cenijo?
Premalo cenimo možnosti za izobraževanje vseh generacij, široko in kakovostno ponudbo na področju kulture (udeležba pa je včasih pičla) in športa (sprehajalne in kolesarske poti) , pa zavedanje, da smo gospodarsko izjemno uspešna regija …Žal pa tudi zgodovino našega mesta, še zlasti novomeško pomlad. In ne nazadnje mnoge osebnosti, ki so dale pečat našemu mestu, pa tudi širše.

Kaj Novomeščani preveč cenijo?
Ne le Novomeščani, nasplošno je tako, da ljudje “čredno” sledijo “hitom” ne glede na dejanski pomen in vsebino. In ponavadi bolj kot domače, preveč cenijo tuje. Tako je bilo neumno slišati, da je Krka s čolni in supi “kot Temza”. Ali ne bi raje rekli, da je Krka spet oživela in da je to super!

Katerih 5 ciljev bi najraje uresničili, če bi bili županja Novega mesta?
Če bi ob tem imela še 5 čarobnih palic, s katerimi bi lahko ignorirala določene omejitvene predpise in poenotila politiko, bi spodbudila obdelovanje vrtov ob vrtcih in osnovnih šolah, spodbujala zelene fasade in zelene strehe; prazna stanovanja in lokale bi dvojno obdavčila, denar pa namenila za spodbujanje malih prodajaln in delavnic na Glavnem trgu. Kazni za prehitro vožnjo, napačno parkiranje ipd bi uredila glede na višino mesečnih dohodkov kršitelja, uredila bi najhitrejšo železniško povezavo z Ljubljano

Če bi celo Novo mesto zajel požar, kaj bi najprej skušali rešiti?
Ne znam si predstavljati take situacije; mama Ivana Cankarja je iz goreče hiše odnesla le uro, ki je bila že dolgo pokvarjena….

Komu je v Novem mestu najtežje?
Vedno in povsod je najtežje nemočnim. Bolezen, revščina, izključenost, osamljenost , zapostavljenost, nasilje … vse to je tudi del naše družbe. In v takem stanju je najtežje otrokom in starejšim.

Kakšen je vaš življenjski motto?
Več jih je; tudi slovenski ljudski rek, ki pravi: “Če nisi zadovoljen z menoj, povej meni; če si, povej drugim.”

Kakšen bi moral biti življenjski motto Novega mesta?
Mesto zadovoljnih ljudi.

Kaj ste si kot otrok želeli postati, ko boste »veliki«?
Najprej pianistka, potem baletka; dokler sem napredovala brez večjih vaj in zahtevnejših naporov, Potem sem si posikala lažje dosegljive cilje….

Kaj je za vas sreča?
Biti zadovoljen sam s seboj in s svojo okolico.

V katerem času/obdobju bi najraje živeli?
Najbolj “ ziher” sem kar s sedanjiku. Pa še v tem se včasih težko znajdem….

Kaj je vaše najljubše početje?
Rada pišem, rada kuham, včasih se rada se malo umaknem, rada potujem in rada poslušam zanimive zgodbe.

O čem se najraje pogovarjate?
O vsem, razen o politiki. Toda tej se je težko izogniti…

Kaj vam naredi popoln dan?
Ko dan mine brez večjih zapletov, z zanimivimi srečanji in prijaznimi odnosi, z iskrivimi mislimi in dobrimi dejanji, z ravno prav napori in veselimi odmori, ob okusni hrani in prijetni glasbi…in te zvečer objame občutek, da je vse dobro in prav. Zadetek na lotu, polet na Havaje,pohvale.…. vse to prinese veselje in vznesenost, ne pa nujno tudi občutka popolnega dne.

S čim se trenutno najbolj zavzeto ukvarjate?
Sem upokojena, ampak že vedno aktivna v novinarstvu. Trenutno pišem o dveh različnih rodbinah - obe sta povezani s Prešernom. Prešerni so na italijanski strani, kjer je živel pesnikov brat in nekaj sorodnikov; sogovornik Jure Prescheren je na Višarjih ; drugi sogovornik pa je slikar Veljko Toman z Rakitne. Tomanova ( po domače Vovkova) pa je bila pesnikova mama. .

V čem znate pretiravati?
Z delom; zlasti s pisanjem, Moj mož pravi, da bi plačala, da bi lahko delala….

Kaj oziroma kdo je največja ljubezen vašega življenja?
Klasično vprašanje s klasičnim odgovorom – ljubezni je veliko in vseh vrst ; vedno pa je največja ljubezen otrok. In ta ljubezen raste in se veča tudi, ko se starata mama in otrok.

Kaj je vaša največja ekstravaganca?
Vsak človek je zase svet, čuden, svetal in lep… je napisal Pavček. Sicer se mi zdi, da nimam kakšne posebne ekstravagance; se pa dobro razumem in ujemam z različnimi zelo ekstravagantnimi ljudmi in te stike tudi ohranjamo in negujemo, četudi se slišimo ali vidimo vsake kvatre enkrat.

Imate kakšno neuresničeno željo?
O neuresničenih željah sem se nekoč poogovarjala z Rubenom iz Armenije, znanim v parapsihološkem svetu. Ko je govoril o denarju – pri tem je največ neuresničenih želja- ga je primerjal z otrokom: “ En otrok je ena sreča; trije otroci so tri sreče… Kaj pa 30 otrok? To ni več 30 sreč…” Toliko sreče imamo, kolilkor jo lahko prenesemo. Zato imamo vsi kar nekaj neuresničenih želja.

Če bi lahko, katera žival bi bili najraje?
Bila bi metulj.

Kaj ste po horoskopu?
Strelka in podgana.

Kaj bi se najraje naučili?
Španščino in hipnozo.

Kateri talent bi imeli najraje?
Marsikaterega.

Katero supermoč bi imeli najraje?
Pravljično.

Če bi lahko zamenjali, čigavo življenje bi želeli živeti?
Ne bi zamenjala svojega življenja, pa ne zato, ker menim, da je najboljše, ampak zato, ker se mi zdi, da mi je to življenje dano z določenim namenom. Tudi glede na zgodbo o tem, kako je bog vzel ljudem njihove pameti in jih je nesel na tržnico, da bi pameti malo premešali in tako bolj razumeli drug drugega. Toda tudi ob tako veliki ponudbi je vsak kupil prav svojo pamet…

Kateri obrok je za vas najljubši?
Večerja, četudi je včasih samo čaj s piškotom.,

Katera je vaša najljubša beseda?
Harmonija

Najbolj in najmanj priljubljen predmet v šoli?
Slovenščina, ker sem imela čudovito profesorico ki je bila tudi razredničarka in telovadba, ker sem bila nerodna ( razen pri ritmiki).

Kaj bi danes svetovali sebi pri osemnajstih letih?
Naj te ne bo strah iti v svet, se učiti jezikov v njihovi domovini in spoznati tuje ljudi in kulture.

Kje se vidite čez pet let?
Upam, da v našem, a prenovljenem stanovanju.

Najboljša/najljubša knjiga, ki ste jo prebrali?
Veliko jih je, nazadnje Petrovo imperatorico. Vedno znova pa rada prebiram poglavja iz knjige Kuhinja s pogledom Svetlane Slapšak.

Vaš najljubši film?
Tudi najljubšiih filmov je veliko; med temi tudi presunljivo lep film Pot v Tokijo – najljubši film mojega pokojnega zeta, ki se je na filme res spoznal.

Vaša najljubša risanka?
Nimam rada risank.

Vaša najljubša barva?
To se spreminja – z leti so mi vse barve po svoje ljube.

Vaš najljubši vonj?
Spomladi je to vonj potonike, poleti vonj morja, jeseni ciklame, pozimi vonj toplega kruha.

Vaša najljubša roža?
Po sezonah – teloh, tulipan, poljsko cvetje , vrtnica

Najljubša sladkarija?
Torta, za katero mi je dala recept gospa Reli Muhič – orehi, jajca, čokolada in maslo ter 2 žlici moke in torta, za katero mi je dala recept Marjana Scmidt – lešniki z brusnicami in smetano.

Najljubši glasbenik/skupina?
Rudolfovo - za vedno.

Najljubši letni čas?
Vsi letni časi

Noč ali dan?
Noč in dan

Sladko ali slano?
Še vedno sladko

Kava ali čaj?
Kava čez dan , zvečer pa čaj

Pes ali mačka?
Nekoč smo imeli želvico ….

V čem ste najraje oblečeni?
Rada imam “športno eleganco”; ta izraz se mi je zdel čuden, toda najbolj opiše moj stil – dokaj komod z nekaj poudarkov, Včasih pa mi zaapše tudi kaj bolj nobel

Od česa ste bili v življenju najbolj "zadeti"?
Od sreče, žal pa tudi od žalosti.

Kaj vas nasmeji?
Duhovitost.

Kaj vas užalosti?
Aroganca, primitivizem, egoizem, vzišanost, …

Najpomembnejše, kar so vas naučili starši?
Zanesljivost.

Najpomembnejše, kar ste ali želite vi naučiti svoje otroke?
Delavnost, zanesljivost

Kateri je najboljši nasvet, ki ste ga kdaj dobili?
Ne moreš pomagati človeku, če noče, da mu pomagaš.

Česa se najbolj bojite?
Nasplošno se bojim bolnih egov, ki lomastijo po politiki; zase osebno pa bolezni, kot je demenca, pri kateri um umre prej kot telo.

Katera je vam najljubša človeška lastnost?
Vljudnost – je kot semafor, ki zagotavlja urejene odnose.

Za kateri športni klub navijate s srcem?
Navijam za športnike, ne za klub.

Kako in kje se rekreirate?
Pred korono sem nekaj let hodila na ji gong in na zanimivo telovadbo z vajami Donne Eden, ki jo vodi Maja. Veliko sem hodila po hribih, nekaj malega sem smučala….Vsaj nekaj od tega bo treba znova obuditi.

Katera je vaša najljubša jed in pijača?
Rada imam juhe ( sledi pa še marsikaj). Od pijač imam rada šebeso.

Kakšen je vaš odnos do cvička?
Odličen!

Katera menite, da je vaša najbolj opažena značilnost?
Vzgojena sem tako, da sem vljudna in prijazna. Z leti pa dodajam, da ne za vsako ceno….

Kaj (ali kdo) vas je najbolj zaznamovalo v življenju?
Poleg mojih najdražjih me je sooblikovala tudi šola, še zlasti že omenjena razredničarka, kasneje mi je odprla nove poglede Anita, učiteljica ji gonga, pa tudi moje delo v novinarstvu, mi je prineslo zanimive izkušnje.

Kaj vam je bilo v življenju najtežje narediti?
Posloviti se od brata, ko sva oba vedela, da ”odhaja”.

Za kaj v svojem življenju ste najbolj hvaležni?
Za vse.

Kje ste bili nazadnje na počitnicah?
V Portorožu - pozno jeseni.

Katero je vaše najljubše tuje mesto? Zakaj?
Ne morem reči, da je Lizbona moje najljubše mesto, je pa eno najlepših mest, še zlasti ko cvetijo džakrande, ki krasijo njihove parke in drevorede

Kam bi najraje povabili svojega prijatelja na večerjo v Novem mestu ali okolici?
Rad kuham, zato naj pride kar k nam

Kaj bi tam jedla?
Česnovo juho, biftek v omaki iz zelenega popra, zdrobove cmoke… tortico

Kako sami pripomorete k čistejšemu okolju v mestu?
Bila sem tabornica – od malega sem naučena, da ne smetimo ne mesta, ne narave.

5 vaših najljubših Novomeščanov?
Ni jih samo pet , mnogo, mnogo več jih je

5 po vašem mnenju danes ali v zgodovini najpomembnejših Novomeščanov?
Poleg že znanih in priznanih, bi omenila družino Zwitter z znanim zgodovinarjem, prvo Slovenko s končanim študijem kemije, ter pravnico, ki je bila poročena v Angliji in se je z družino redno vračala k nam (njena hči pa je verjetno edina Slovenka, ki je gostila angleško kraljico, Dalaj Lamo itd ). Potomci te družine pa sta tudi astrofizik Zviter ter fizik in pesnik Andrej Detela. Novomeščanki sta bili tudi Rapa (novinarka) in Majolka Šuklje (igralka). Med Novomeščani današnjega dne pa dobro ime našega mesta predstavlja režiser Matjaž Berger, pa Irena Yebuah Tiran , mnogi uspešni plesalci , športniki, kultuniki ….


Kaj Novo mesto najbolj loči od drugih mest?
Silhueta z Bregom, kapitljem in obkljukom Krke, vsebinsko pa novomeška pomlad.

Po čem je po vašem mnenju Novo mesto v Sloveniji najbolj znano?
Predvsem po gospodarstvu s Krko na čelu, pa po cvičku in “ dolenjsščini” ( ta ima slabšalni predznak) ; premalo pa po situalh in zgodovini ter kulturi.

Kaj bi Novemu mestu najbolj pomagalo pri razvoju?
Zadovoljen mladi rod, ki potrebuje ustrezna stanovanja, dobre službe, kvalitetno in raznovrstno šolstvo …

Na kateri svoj dosežek v zadnjem letu dni ste najbolj ponosni?
Nimam kakšnih izjemnih dosežkov.

Na kateri dosežek Novega mesta v zadnjem letu dni ste najbolj ponosni?
Na obnovo mestnega jedra, ki je vse lepše in lepše.

Katere so 3 vaše najljubše pesmi iz novomeške glasbene zakladnice?
Grem domov v Novo mesto ( Rudolfovo), Čas ( Dan d) in seveda Kekčeva pesem ter Na svoji zemlji Marjana Kozine.

No comments:

Post a Comment